mungkinkah yang terbang itu apa yang kita impikan? atau yang pipih itu adalah yang kita harapkan? pernahkah kau fikirkan bagaimana harus kau wujudkan? bukan khilaf kita,tapi kadangkala hati kita tak nampak apa itu kebesaran...

16 Jan 2010

Dicatat oleh ghozi

Bukan aku yang merancang semua ini.. aku juga tidak mahu ini semua terjadi.. tapi kenapa aku begini?
apakah ini semua,dugaan bagiku? juga ujian bagiku? kalau betul,kenapa terlalu berat tok aku time?
aku tahu semua jawapan ini,aku tahu apa yang mengapa mesti berlaku,aku tahu jawapanya.. dan bukan lah maksudku ingin menyalahkan dia yang esa atau sudah berputus asa tapi aku sekadar mengadu kepadanya, kerana 'dari dia kata datang dan kepada dia jualah kita pergi'...

pernah aku berada di bawah pautan kekeliruan dan pada masa itu,aku tidak tahu apa itu baik dan apa itu jahat.. apa yang aku tahu pada masa itu,hanyalah gembira.. tidakku duga,itu semua memberikan aku satu impak yang besar kepada hidupku.. hari berganti hari,aku semakin mengenal apa itu erti telunjuk yang lurus.. sampai lah di saat itu,pautanku kepada kelurusan menjadi semakin kuat sehinggakan aku lupa pautanku pada kebengkokan menjadi lemah.. dan apabila aku terlepas pautanku pada kebengkokan,aku menjadi tidak menentu,duniaku terumbang-ambing kerana aku hanya berpaut pada satu pautan iaitu pautan kelurusan.. aku jadi buntu,aku jadi panik dan makin lama pautanku pada kelurusan semakin longgar,pada saat itu,hanya satu saja cara untuk menyelamatkan keadaan aku,caranya aku perlu berpaut pada kebengkokan semula untuk stabilkan kembali kondisi aku..dan dengan terpakse,aku berpaut pada kebengkokkan jua..sehingga kini,aku berpaut pada keduanya..sejak kejadian itu,aku mulai mengerti apakah yang terjadi dalam kehidupan manusia.. dan inilah yang aku harus tempuhi dalam hidup aku,aku perlu keduanya,kerana Allah itu maha mengetahui.. dan 'sesungguhnya ujian Allah itu bertepatan dengan kekuatan iman seseorang hamba yang di ciptakannye'..

SYUKRAN

0 ulasan:

Catat Ulasan

yesss!!! that's right!! do it well!!