mungkinkah yang terbang itu apa yang kita impikan? atau yang pipih itu adalah yang kita harapkan? pernahkah kau fikirkan bagaimana harus kau wujudkan? bukan khilaf kita,tapi kadangkala hati kita tak nampak apa itu kebesaran...

12 Jan 2010

Dicatat oleh ghozi

Doa (1) : “Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna dari segala kejahatan makhluk yang jahat”.



Doa (2) : “Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui”.





Cara amalan

Ia kenalah berterusan (istiqamah). Sebelum keluar rumah, selepas baca doa keluar rumah  teruskan dengan bacaan doa (1) dan (2) dekat atas, sebaiknya di ulang sehingga 3 kali bacaan…. Bila tengah panaskan enjin kereta, kita isi masa terluang tuh  dengan membaca doa tersebut….  Yang paling penting, kita baca doa tersebut sebelum memulakan perjalanan.






Fadhilat Doa & Hadis

Sesiapa yang keluar dari rumah dan membaca doa (1) tersebut maka ia tidak dimudaratkan oleh sesuatu apa pun sehinggalah ia kembali ke rumahnya semula.”
(Riwayat Muslim)


Rasulullah s.a.w didengari berkata sesiapa yang berdoa (2) sebanyak 3 kali, maka ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika subuh 3 kali, ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya”
(Riwayat Abu Daud, 4/323 ;   At-Tirmidizi, 5/465 dan Ahmad ; Tirmizi : Hasan)


0 ulasan:

Catat Ulasan

yesss!!! that's right!! do it well!!